Close

26 marca 2018

Druga część – zabawy sensoryczne dla każdego

drugie-zabawy-sensoryczne

O tym czym są zaburzenia integracji sensorycznej i dlaczego zabawy sensoryczne wspomagają rozwój każdego dziecka mogliście przeczytać w tekście „Zabawy sensoryczne dla każdego”. Zapraszam Was do zapoznana się z kolejnymi naszymi propozycjami zabaw.

Przypominam, że na bieżąco możecie nasze nowe pomysły obserwować na Instagramie @radosc_bycia_rodzice_

Kolorowe jajeczka

Tuż przed Wielkanocą w każdym większym sklepie można kupić kolorowe styropianowe lub plastikowe jajeczka. Wśród rzeczy kreatywnych lub do tworzenia ozdób można wyszukać też takie filcowe, piankowe, itp. Do czego można je wykorzystać? Do masy zabaw od segregowania na kolory, poprzez dobieranie w pary lub też wkładanie w pojemniczki do lodu. Jeżeli mamy jajeczka w różnych wielkościach można układać od najmniejszego do największego.

Dla starszaków bardzo fajnym ćwiczeniem są „rytmy”. Układamy szereg kilku jajeczek w różnych kolorach, a dziecko pod spodem ma ułożyć taki sam układ. Zaczynamy od 2 – 3 i zwiększamy stopniowo ilość.

Oczywiście zamiast jajeczek można wykorzystać kwiatki czy samochodziki. Zamiast kupować, można wykonać je z kolorowych tekturek.

p-jajeczka-kolory

Piasek kinetyczny

Jest to dość znana zabawka. Nie tylko doskonała na zimowe i jesienne wieczory ale tez dla dzieci, które mają problem z zabawą w piaskownicy. O czym warto pamiętać? Piasek kinetyczny dość łatwo się sprząta, ale żeby było jeszcze prościej ja rozkładam kolorowy, plastikowy obrus „jednorazowy”. Na koniec zabawy wystarczy otrzepać dziecko i zabawki a już podkładka załatwi sprawę. Jeśli kupicie piasek bez pojemnika wystarczy większa miska lub plastikowy pojemnik. Nie potrzebujecie też specjalistycznych zabawek, na początek wystarczą zabawki z piaskownicy.

piasek-kinetycznypiasek-kinetyczny1

Pieczątki

Można je zrobić z ziemniaka, gumki czy gąbki, albo kupić gotowe. Ostatnio można dostać niedrogo zestawy drewnianych pieczątek (z gumową pieczątką) z różnymi motywami: zwierząt, roślin czy literek. Takie pieczątki trochę mniej bałaganią, mają gotową gąbkę z tuszem. Nie tylko rozwijają dziecięcą kreatywność ale też ćwiczą chwyt, który będzie potrzebny przy nauce pisania. Takimi pieczątkami można ozdobić kartki świąteczne i inne prace dzieci.

pieczatki

Piłeczki sensoryczne

Są coraz bardziej dostępne. Piłeczki o różnej strukturze, z różnego typu wypustkami, miękkie, twarde, do ściskania, ciągnięcia. Nie wszystkie mają kształt tradycyjnej piłki, czasami przyjmują kształt zwierzątek lub ludzików. To doskonała zabawa, która stymuluje małe rączki, a może i nóżki? Można nimi bawić się swobodnie, ale też rzucać do celu, segregować, turlać się w nich.

Są dostępne w dużych sklepach, hurtowaniach zabawek oraz… wśród zabawek dla zwierząt 😀

pileczki-sensorycznepileczki-sensoryczne1

Piłeczki w basenie

Suche baseny są coraz bardziej modne i coraz częściej pojawiają się w dziecięcych pokojach. Nasza odpowiedzią na te za „milion złotych” 😉 jest dziecięca wanienka lub dmuchany basenik ogrodowy. Zachęcam również aby oprócz zwykłych piłeczek do suchych basenów wrzucić tam piłeczki sensoryczne. Dadzą one dodatkowe doznania sensoryczne i będą świetnie zachęcały do zabawy dłuższą chwile 😉

pileczki-w-baseniepileczki-w-waniencepileczki-w-wanience1

Piórka

Kolorowe piórka to doskonała zabawa sensoryczna i logopedyczna. Są wspaniałe do dmuchania ale również zabawa w łaskotki lub masaży dostarczy wielu emocji. Małym rączkom dobrze też zrobi dotykanie takich piórek podczas segregowania ich według kolorów lub rozmiarów.

piorka

Pojemniki na lód

Dostępne w różnych kolorach i kształtach. Doskonałe do układania w nich małych rzeczy pomponów, kostek do mrożenia lodu, jajeczek, guzików, malutkich zabawek… Te zabawy doskonale ćwiczą koordynację oko – ręka i skupienie oraz chwyt pęsetkowy.

pojemniki-na-lodpojemniki-na-lod2

Pompony

Małe, duże, kolorowe… Są doskonałe nie tylko do prac plastycznych ale tez do wkładania ich do różnych pojemników. Dzieci mogą to robić za pomocą samych rączek lub z wykorzystaniem dużych „pęset” – przyrządów kuchennych (jak na zdjęciu). Pompony można segregować według kolorów, wielkości albo dobierać w pary. Doskonałe w połączeniu z pojemnikami na lud, kolorowymi miseczkami, plastikowymi kieliszkami… Warto pamiętać, że przy zabawach kolorami (nauce kolorów) zawsze głośno nazywamy kolor, który aktualnie trzyma dziecko. Nie zmuszamy aby dziecko powtórzyło go, jeśli będzie gotowe zrobi to samo. Ale dzięki temu będzie zapamiętywało kolor z jego nazwą. Wykorzysta to w odpowiednim momencie.

pompony pompony1 pompony3

Rzepiki

Niedawno odkryliśmy te „klocki”. Są w różnych kolorach o strukturze rzepu. Nie tylko rozwiną dziecięcą kreatywność ale też dzięki swej budowie będą stymulowały małe raczki. Można je tez wykorzystać do zabaw kolorami raz układania „rytmów”

rzepiki rzepiki1

Szukanie skarbu

To jedna z ulubionych dziecięcych zabaw. Wystarczy głęboki pojemnik plastikowy i coś w czym będziemy szukać skarbu. My wykorzystujemy makaron o różnej strukturze, kulki żelowe (naprawdę kosztują grosze), piasek, wszelkiego rodzaju kasze. Jako skarb można wykorzystać kasztany, żołędzie, kostki do mrożenia lodu, koraliki, małe zabawki i wszystko co wam przyjdzie do głowy. Zabawa murowana, warto wykorzystać też ceratkę do łatwiejszego sprzątania.

szukanie-skarbu szukanie-skarbu1

Ścieżka sensoryczna

Na zdjęciu profesjonalna ścieżka na zajęciach sensorycznych, ale domowa wersja może dostarczyć nie mniej zabawy. Bose stópki doskonale będą stymulowane podczas chodzenia po kującej wycieraczce, woreczkach z grochem czy fasolą, ścierce, kasztanach czy makaronie. Najlepiej aby to dziecko decydowało co na ścieżce pojawia się w jakiej kolejności.

sciezka

Światła, światełka…

Kolorowe, mieniące się, mrugające… przyciągają dzieci jak magnez. My nasz pierwszy projektor dostaliśmy w prezencie i był strzałem w dziesiątkę. Zarówno oglądanie poświaty na ścianie czy na suficie ale też na własnych rączkach czy na buzi mamy. Doskonale tez sprawdziły się małe lampki ledowe czy ruchomy projektor (kupiony tuż przed sylwestrem). A czemuż nie wykorzystać lampki i nie pobawić się w cienie czy nawet w teatrzyk cieni.

swiatla swiatla1

Tunel

Nie ważne czy na placu zabaw czy taki rozstawiany, a może wykonany z koców? Dobrą zabawą będzie samo przechodzenia, ale można je urozmaicić… Dziecko może przechodzić z ulubiona zabawką lub napotkać w środku „przeszkody”. Możemy też umieścić w nim światełka lub inne zajmujące zabawki.

tunel tunel1

Układanki

Zanim nasze maluchy opanują puzzle to właśnie układanki są doskonałym wprowadzeniem. Nie tylko doskonalą koordynację oko – ręka i chwyt pęsetkowy ale też są fajną zabawą. Najlepiej zacząć od tych z uchwytem oraz obrazkiem pod spodem, a następnie wybierać te bez „podpowiedzi”. Zresztą jak zawsze trzeba zaczynać od prostszych zanim przejdziemy do trudniejszych 😉

Warto pamiętać, że puzzle i układanki to doskonały wstęp do nauki czytania ponieważ uczą syntezy i analizy.

ukladanki ukladanki1

W piaskownicy i nie tylko

Każdy rodzic wie, że plac zabaw rządzi 😀 Niektórzy z nas unikają piaskownicy bo brudno, zimno, itp. Jednak to miejsce jest doskonałe zarówno do zabaw konstrukcyjnych, doznań sensorycznych jak i rozwijania umiejętności społecznych. Jednym słowem „piaskownica rządzi” 😉

w-piaskownicy

Z dziurką

Jest bardzo dużo zabawek „z dziurką”. Od tych bardzo znanych jak „Garnuszek na klocuszek” po najzwyklejsze sortery do kupienia w każdym sklepie z zabawkami. Można też wykonać taką zabawkę w domu ze zwykłego pudełka po butach. Ważne aby taki sorter miał albo najpopularniejsze kształty albo kolory (dla maluchów) lub jedno i drugie (dla starszaków). Do takiej zabawki rzeczy/ figury nie koniecznie muszą „wpadać” – czasami mogą być tylko włożone.

Ostatnio można też kupić puzzle z dziurką (np. od Czuczu), które też są wspaniałym wstępem do tradycyjnych puzzli.

z-dziurka z-dziurka1 z-dziurka2

Zabawy wodne

Najłatwiej oczywiście zaproponować je w wanie lub w baseniku ogrodowym (zwłaszcza najmłodszym). Ze starszakami możemy wykorzystać większą miskę lub pojemnik (ale wtedy też warto wybrać podłoże, któremu nie zaszkodzi rozchlapana woda.

Co robić z wodą? Przelewać, napełniać pojemniki, wykorzystać zabawki do piaskownicy czy małą konewkę. Możemy sprawdzić co pływa, a co tonie. Wspólnie zbudować stateczek (np. z nie topiącej się plasteliny lub z gazety). Wykorzystajmy pojemniki o różnej pojemności lub kształcie – sprawdźmy czy wielkość lub kształt wpływa na ilość wody, która się w nim zmieści. To tylko kilka pomysłów.

zabawy-z-woda

Zapachy

Zanim zaczniemy bawić się zapachami warto pamiętać, że jedne pobudzają a inne wyciszają, dlatego nie każdy można wykorzystywać np. przed snem. Oczywiście są dostępne „zestawy do treningu węchowego” ale ceny są niezbyt przystępne. Dużo taniej wychodzi zakup olejków eterycznych lub gra „Nos w nos” wydawnictwa Granna. Można tez zrobić samemu taki zestaw. Wystarczy w pojemniczkach umieścić odpowiednie np. przyprawy lub kawę.

Zabawę możemy uatrakcyjnić i dziecko po powąchaniu odpowiedniego zapachu ma znaleźć obrazek do niego pasujący lub drugi taki sam pojemniczek (memory zapachowe jest dla starszaków i dzieci, które nie są nadwrażliwe na zapachy).

zapachy zapachy1

Zbieranie jajeczek

Równie dobrze możemy wykorzystać każdą inna rzecz – zabawkę. Rozkładamy jajeczka po całym pomieszczeniu a zadaniem dziecka jest je zebrać. Maluchy będą nosiły po jednym do „koszyczka”, starsze dzieci mogą go wziąć ze sobą i jedną ręką zbierać jajka. Możemy bawić się też „odwrotnie”. Pełen koszyczek i wyznaczone miejsca w całym pomieszczeniu. Dziecko może rozkładać według kolorów, wielkości, kształtu. Starszak może mieć za zadanie aby w każdym miejscu był taki sam zestaw np. jedno jabłko, dwa banany i gruszka.

zbieranie-jajek zbieranie-jajek1

Czy to wszystkie zabawy sensoryczne? Oczywiście, że nie. To tylko te, które w ostatnich czasach zagościły w naszym domu. Za jakiś czas z pewnością poszerzymy ten repertuar. A plan jest również taki aby pojawiły się one na naszym kanale na YouTube. Zachęcam do wymyślania własnych zabaw sensorycznych. Jeżeli chcecie się podzielić swoimi pomysłami napiszcie – radoscbr@gmail.com

A co myślicie o tekście na temat zabaw badawczych? Bylibyście zainteresowani? Dajcie znać 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *